Dinàmica 6: “El racó de les cartes”
Número de la dinàmica: Dinàmica 6
Nom de la dinàmica: "Fem cartes"
Tema: Cohesió grupal
Edat per a la que es dirigeix: A partir dels 8 anys
Nombre de participants: Uns 20/25
Objectius:
Fomentar la cohesió de grup
Potenciar l'empatia
Desenvolupar la creativitat
Millorar l'autoestima
Promoure la comunicació no verbal
Generar un entorn positiu
Treballar el respecte i l'atenció als altres
Practicar l'anonimat Incentivar el companyerisme
Durada: D'una hora i mitja/dues (1 dia a la setmana durant tres setmanes)
Materials per portar-la a terme: Cartolines, colors, pega i detalls per decorar la carta i fer el regal
Espai: La classe
Desenvolupament: Cada alumne crearà una carta en blanc personalitzada amb el seu nom i detalls que els hi identifiqui. Es farà un sorteig per assignar de manera aleatòria a cada participant un company o companya de la classe, que serà el seu destinatari secret. Durant dues setmanes, la persona assignada haurà d'anar deixant petites notes o missatges bonics dins la carta del seu destinatari, utilitzant frases que reforcin aspectes positius, motivin o simplement alegrin el dia. A la tercera setmana, l'activitat culminarà amb un regal simbòlic, com ara una postal personalitzada, una manualitat o un petit obsequi, que es lliurarà al destinatari de manera oberta, revelant finalment qui era el seu amic invisible.
Avaluació:
S'ha fomentat la cohesió de grup?
S'ha potenciat l'empatia?
S'ha desenvolupat la creativitat?
S'ha millorat l'autoestima?
S'ha promogut la comunicació no verbal?
Ha generat un entorn positiu?
S'ha treballat el respecte i l'atenció als altres?
S'ha posat en pràctica l'anonimat?
S'ha incentivat el companyerisme?
El temps ha sigut el correcte?
El nombre de participants ha sigut l'adequat?
S'ha explicat l'activitat correctament?
Observacions: Aquesta activitat ha estat molt bé i molt divertida i ha sigut una manera de col•laborar més entre la classe i aprendre a mirar més les coses bones dels altres i a tenir respecte i empatia.
Recursos adients i relacionats: Un recurs que es pot utilitzar en aquesta dinàmica, és abans de començar-la posar un vídeo, concretament "Kindness Boomerang" que són petits actes de bondat inesperats entre persones.
Variant (adolescents de 12-14 anys companys en un equip de bàsquet d’una escola de La Mina (Barcelona): L’entrenador/a presentarà l'activitat com una manera de reforçar l'esperit d'equip i millorar les relacions entre els jugadors/es. S’explicarà el missatge clau de la dinàmica: "Tots som part d'aquest equip, i cadascun de vosaltres aporta alguna cosa especial. Amb aquesta activitat s’aprendrà a valorar-nos més i a fer créixer el nostre equip." Es deixa clar que la dinàmica no busca exposar ningú ni generar tensions, sinó treballar com a equip. Si algun jugador/a mostra resistència, se'l pot deixar observar la primera setmana i se l'anima a unir-se quan vegi com funciona l'activitat. Cada jugador/a traurà a l'atzar un paper amb el nom d'un company/a. L'entrenador/a s'assegurarà que ningú li toqui a si mateix i que el sorteig sigui confidencial. Es prepararà un entrenament especial amb jocs o reptes d'equip (per exemple, un mini-torneig intern amb parelles aleatòries), per tal de fer més pinya. Durant els entrenaments, cada jugador/a haurà de deixar dues notes positives per al seu destinatari secret. Les notes s'escriuran de manera anònima i es deixaran en una caixa comuna que gestionarà l'entrenador/a. Exemples de notes senzilles i respectuoses: "M'encanta com lluites per les pilotes”, "tens molta energia en el joc, segueix així!"
Després, es fa la revelació del "company secret". És important que si algú no vol participar, l'entrenador/a podrà oferir alternatives, com ajudar a escriure missatges. L'entrenador/a supervisarà tot el procés per assegurar que les notes siguin respectuoses i evitar comentaris negatius. Es reforçarà el missatge que l'activitat tracta d'ajudar a créixer com a equip i valorar-nos mútuament.

Quina aplicació professional té?
Aquesta dinàmica, basada en la comunicació positiva, el reconeixement i el foment de la cohesió, pot tenir aplicacions en diferents entorns professionals.
Àmbit educatiu: per fomentar una cultura de respecte i suport mutu entre alumnes i docents. Moments: Durant les setmanes inicials del curs per facilitar la cohesió de grup. En moments de tensió o conflictes entre alumnes per reforçar valors positius. Com a activitat de tancament del curs o d'un projecte, per afavorir el record positiu.
Àmbit empresarial: per millorar les relacions laborals i l'ambient de treball, promovent el reconeixement interpersonal i la motivació. Moments: Durant sessions de team building o jornades de cohesió d'equip. Com a part de programes de benestar emocional o de gestió de l'estrès laboral. En celebracions especials (ex.: final d'any, aniversari de l'empresa).
Àmbit sanitari o d'atenció social: per reforçar la confiança i la comunicació positiva entre els equips multidisciplinaris. També entre usuaris i professionals en entorns terapèutics. Moments: En sessions de treball d'equip per reduir el burnout i fomentar la resiliència. En tallers o dinàmiques amb pacients o usuaris, per reforçar l'autoestima i el suport emocional mutu.
Àmbit esportiu: per reforçar l'esperit d'equip i el sentiment d'apreciació entre els membres d'un equip esportiu. Moments: Durant les pretemporades, per enfortir la cohesió entre jugadors. Després d'una competició, com a reflexió positiva i reconeixement mutu.
Àmbit de formació i desenvolupament personal: en tallers d'intel·ligència emocional, lideratge o coaching per reforçar habilitats socials. Moments: Al final d'una sessió, per consolidar l'aprenentatge sobre empatia i reconeixement. Com a introducció en programes de cohesió grupal i confiança.
Quina relació pot tenir amb la teva professió?Aquesta dinàmica té una estreta relació amb l'educació infantil perquè promou valors essencials per al desenvolupament social i emocional dels infants. A més, ajuda els professionals d'aquest àmbit a fomentar una convivència positiva a l'aula i a potenciar habilitats personals i interpersonals dels nens i nenes. Aquesta dinàmica es podria fer en una aula de I5/1r de primària, però amb adaptacions, és a dir, frases molt més senzilles o fer dibuixos i anar dient "vinga ara farem una nota" i fer-ho tots a la vegada. I per a nens de 8/10 anys ja es podria fer la dinàmica tal com està explicada, ja que ja tenen un desenvolupament i ja podrien dir coses positives més complexes a mesura que avança l'edat.
