Dinàmica 5: “Vídeo presentació” 

17.12.2024

Número de la dinàmica: Dinàmica 5

Nom de la dinàmica: "Vídeo presentació"
  
Tema: Autoconeixença i coneixença entre els companys i companyes
 
Edat per a la que es dirigeix: A partir dels 10 anys

Nombre de participants: Uns 20/25
  
Objectius:

  1. Fomentar l'autoconeixement 

  2. Treballar el fet de crear i el fet d’editar vídeos 

  3. Crear cohesió de grup

  4. Millorar la comunicació verbal

  5. Promoure l'empatia

  6. Fomentar la reflexió crítica

  7. Establir metes personals

  8. Reforçar la tolerància i el respecte

  9. Enriquir l'escolta activa

  10. Promoure un ambient inclusiu

  11. Treballar les habilitats socials

Durada: D'una hora i mitja/dues 

Materials per portar-la a terme: Un dispositiu per gravar
 
Espai: La classe
 
Desenvolupament: La dinàmica consisteix en el fet que es coneguin millor entre la classe. El que es farà en aquesta dinàmica és fer un vídeo amb una presentació nostra. El vídeo ha de tenir els aspectes més importants que cregui l'alumnat, però el que ha de tenir si o si són 4 defectes i 4 virtuts de la persona i un objectiu a curt termini i un altre a llarg termini. Un cop pensat com es farà el vídeo, es gravarà amb un dispositiu en alguna classe buida. Acabat el vídeo, els posarem davant la classe per tal de complir l'objectiu que es coneguin entre la classe. 

Avaluació: 

  1. S'ha fomentat l'autoconeixement?

  2. S'ha creat cohesió de grup? 

  3. S'ha millorat la comunicació verbal? 

  4. S'ha promogut l'empatia? 

  5. S'ha fomentat la reflexió crítica? 

  6. S'ha establit metes personals? 

  7. S'ha reforçat la tolerància i el respecte? 

  8. S'ha enriquit l'escolta activa? 

  9. S'ha promogut un ambient inclusiu? 

  10. S’han treballat les habilitats socials?

  11. El temps ha sigut el correcte?

  12. El nombre de participants ha sigut l'adequat?

  13. S'ha explicat l'activitat correctament?

Observacions: Aquesta activitat ha estat molt bé i molt divertida i ha sigut una manera de col•laborar més entre la classe i coneixen's millor, tant personalment com amb la classe.

Recursos adients i relacionats: Un recurs que es pot utilitzar en aquesta dinàmica, és abans de començar-la posar un curtmetratge, concretament "The Reflection in Me" perquè reflexiona sobre veure i valorar les teves pròpies qualitats. 

Variant (nens/es de 7-8 anys amb problemes d'autoestima): Primer de tot, s'explicarà a la classe que tothom té qualitats especials, encara que de vegades costi veure-les. Per això, treballaran junts per descobrir tot el que els fa únics i importants. Es pot utilitzar una història breu com a introducció, com per exemple: "Tots som com cofres del tresor. Potser encara no sabem què hi ha dins, però quan l'obrim, hi trobem coses increïbles." Abans que els nens parlin d'ells mateixos, es treballarà perquè sentin les coses bones que els seus companys veuen en ells. Per formar un ambient bo, es donarà un paperet a cada nen/a i es demanarà que escriguin una cosa que els agrada d'un company/a (pot ser un somriure bonic, que és amable, que comparteix, etc.). Si els nens no saben què posar, es pot donar exemples i guiar-los. Un cop ja han escrit alguna cosa, els papers es posaran en una capsa. Després el mestre traurà els papers del barret i llegirà cada qualitat, dient a qui va dirigida. (Ex.: "Aquest és per la Laia: És molt bona amiga i sempre ajuda als altres."). Això fa que els infants rebin només coses positives sobre ells, cosa que ajuda a reforçar la seva autoestima d'una manera senzilla i efectiva. Un cop s'ha acabat aquesta preactivitat, es començarà amb l'activitat. Com amb aquesta edat és difícil fer un vídeo, el que faran és dibuixar-ho o escriure-ho. Com són infants amb poca autoestima, l'activitat es centrarà en les coses bones de cada nen i nena. Llavors es repartirà un paper i hauran de posar dues o tres coses que els agradi sobre si mateixos o que pensin que fan bé. I també un objectiu que tinguin, per exemple, llegir més, millorar la lletra… Quan tots ja estiguin, qui vulgui ho podrà llegir i qui no ho podrà fer el/la mestre/a. Si el nen/a no vol que ningú ho llegeixi s'haurà de respectar. Es tancarà l'activitat amb una breu reflexió: "Tots tenim coses especials que ens fan únics." 

Quina aplicació professional té?
Aquesta activitat treballa l'autoconeixement, la confiança i la comunicació, creant un espai on els participants poden reflexionar sobre ells mateixos i compartir aspectes personals amb el grup. Això fomenta l'acceptació, l'empatia i la cohesió, ajudant a cada persona a identificar les seves virtuts, defectes i objectius, i a connectar millor amb els altres.

Àmbit educatiu: ajuda els estudiants o participants d'una formació a conèixer-se millor entre si, millorant la comunicació i creant un ambient d'aprenentatge més proper i motivador. Moment: Al principi d'un curs o programa formatiu per facilitar les presentacions i trencar el gel entre els participants. Durant un projecte de tutoria o intel·ligència emocional, per fomentar l'autoreflexió i el reconeixement de virtuts i reptes personals. En activitats grupals on es vol reforçar la cohesió i la confiança del grup.

Àmbit empresarial: és útil en equips de treball per promoure una millor comprensió entre els membres i identificar objectius individuals alineats amb els objectius de l'organització. Moments: En sessions de team building per fomentar un ambient laboral més col·laboratiu i respectuós. Durant processos d'integració de nous membres a l'equip, ajudant-los a introduir-se de manera significativa. En programes de coaching o desenvolupament personal, per establir objectius individuals i reflexionar sobre habilitats i àrees de millora.

Àmbit sanitari o d'atenció social: permet als equips conèixer millor les motivacions i els reptes dels seus membres, cosa que pot afavorir la comunicació en contextos d'alta tensió o estrès. Moment: Durant formacions o reunions d'equip per millorar la comprensió interpersonal. En programes terapèutics o d'acompanyament social, on els usuaris reflexionen sobre les seves virtuts, defectes i metes. 

Àmbit esportiu: ajuda a identificar fortaleses i debilitats tant a nivell personal com d'equip, i a establir objectius esportius clars. Moments: Durant les pretemporades, com a activitat per conèixer els membres de l'equip i crear una visió compartida. En moments de reflexió després d'una competició, per treballar la millora personal i grupal.

Àmbit de formació i desenvolupament personal: facilita processos d'autoreflexió, motivació i establiment d'objectius en contextos de formació o coaching. Moments: En tallers d'intel·ligència emocional o lideratge personal, per identificar fortaleses i àrees de millora. Durant programes de desenvolupament professional, per crear plans d'acció alineats amb metes personals i professionals.

Quina relació pot tenir amb la teva professió?Aquesta dinàmica pot ser molt útil en una aula per fomentar l'autoconeixement i la confiança dels infants, adaptant-se al seu nivell de desenvolupament. Els més petits poden aprendre a parlar d'ells mateixos de manera més senzilla i natural, mentre que els més grans poden reflexionar més profundament sobre les seves qualitats, defectes i objectius. Per a infants d'uns 7/8 anys: La tutora pot ajudar-los a preparar la presentació de manera senzilla, utilitzant dibuixos o fitxes per explicar les seves virtuts i objectius. Per exemple, cada alumne podria dir una cosa que li agrada fer i una meta senzilla, com "compartir més". L'enfocament ha de ser lúdic i segur per fomentar la seva confiança. Per una classe d'infants d'uns 10/12 anys: Els alumnes ja poden treballar més autònomament, gravant els vídeos amb ajuda i discutint les seves reflexions amb els companys. Això també fomenta la coordinació, la col·laboració i l'escolta activa entre els membres del grup.

Decoración del hogar © Todos los derechos reservados 2025
Creado con Webnode Cookies
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar
Utilizamos cookies para permitir un correcto funcionamiento y seguro en nuestra página web, y para ofrecer la mejor experiencia posible al usuario.

Configuración avanzada

Puedes personalizar tus preferencias de cookies aquí. Habilita o deshabilita las siguientes categorías y guarda tu selección.