Dinàmica 8: “La meva dona-mirall”

26.11.2024

Número de la dinàmica: Dinàmica 8

Nom de la dinàmica: " La meva dona - mirall"

Tema: Autoconeixement

Edat a la qual es dirigeix: A partir dels 10/12 anys

Nombre de participants:
Entre 20 i 30 persones com a màxim

Objectius:

  1. Afavorir l'autoconeixença personal.

  2. Enfortirla cohesió grupal a través de l'intercanvi d'experiències.
  3. Promoure el respecte mutu dins del grup.

  4. Conèixermillor les companyes i les seves experiències.
  5. Estimularla reflexió sobre les pròpies referències i valors.
  6. Practicarla parla en públic per guanyar confiança.
  7. Fomentarl'escolta activa per millorar la comunicació interpersonal.
  8. Compartir emocions i sentiments en un entorn segur.
  9. Desenvoluparl'empatia envers les experiències dels altres.

Durada: Aproximadament 1 hora

Materials per portar-la a terme: Dues imatges per persona: una d'una dona coneguda personalment (mare, àvia, germana, professora...) i una d'una dona que sigui referent però que no coneguin personalment (científica, esportista, artista, política...).

Espai: La classe

Desenvolupament:
Cada participant haurà de mostrar la imatge de la dona que coneix i explicar al grup qui és i per què és important per a ell/a. Es poden compartir experiències viscudes amb aquesta persona i quins valors o qualitats destaquen en ella. Després, cada alumne presentarà la imatge d'una dona que no coneix personalment però que considera un referent. Explicarà qui és, per què l'ha triat i com aquesta figura ha influït en la seva manera de pensar o en els seus valors. Es farà una posada en comú on es parlarà sobre la importància dels referents en el nostre desenvolupament personal.

Avaluació:

  1. S'ha afavorit l'autoconeixença personal durant l'activitat?

  2. S'ha desenvolupat empatia envers les experiències dels companys i les companyes?

  3. S'han compartit emocions i sentiments en un entorn segur?

  4. S'ha fomentat l'escolta activa durant la dinàmica?

  5. S'ha practicat la parla en públic amb confiança?

  6. S'ha reflexionat sobre les pròpies referències i valors?

  7. S'ha aconseguit conèixer millor les companyes i les seves experiències?

  8. S'ha promogut el respecte mutu dins del grup?

  9. S'ha enfortit la cohesió grupal a través de l'intercanvi d'experiències?

Observacions: En general, la dinàmica va anar bé i totes les participants van mostrar interès i van compartir les seves reflexions. Tot i això, potser hauria estat millor realitzar l'activitat en grups més reduïts per facilitar una conversa més profunda i personal.
Recursos adients i relacionats: Disposar d'un mural amb fotografies de dones referents de diferents àmbits (científiques, esportistes, artistes, activistes) per oferir exemples visuals i inspiradors.

Variant (grup d'infants de 6-7 anys, d'un grup d'un esplai on hi ha 8 integrants vidents i 3 cecs): 

Primer de tot, s'explica què és un referent i per què és important tenir models que ens ajudin a créixer i aprendre. 

Cada infant pensa en una dona que coneix i que li és important (mare, àvia, professora...). Tots els infants, vident o cec, descriuen aquesta dona: qui és, per què és important i què els agrada d'ella (exemple: "La meva mare és molt amable i sempre m'ajuda").

Cada infant tria una dona que no coneix personalment, però que admira (una científica, una atleta, una activista...). Tots els infants descriuen qui és aquesta dona, per què l'han triat i com els inspira (els educadors poden ajudar a proporcionar descripcions si cal).

Tots comparteixen les dones que han escollit i els valors que els hi agraden d'elles. Es reflexiona sobre la importància de tenir referents per créixer.

Es conclou destacant que tothom pot tenir referents positius, siguin coneguts o no, i com ens ajuden a ser millors persones.

Adaptació per a tots: S'ha d'assegurar que totes les descripcions siguin clares i detallades per a tots els infants, tant si tenen discapacitat visual com si no. Es pot utilitzar objectes o sons si és útil per ajudar a entendre millor les persones referents.

Quina aplicació professional té?

Àmbit educatiu: Aquesta dinàmica és molt útil per treballar l'educació emocional i l'autoestima en alumnes a partir dels 10/12 anys. Es pot fer servir en tutories o en activitats de convivència per ajudar els infants a reflexionar sobre les seves influències, expressar sentiments i valorar les figures femenines que els han marcat. També pot ser una activitat interessant per a jornades relacionades amb el Dia de la Dona o altres iniciatives sobre igualtat de gènere i referents femenins.

Àmbit empresarial: En l'àmbit professional, aquesta activitat es podria aplicar en sessions de coaching, tallers de lideratge femení o en empreses que volen treballar la igualtat de gènere i la inspiració en figures femenines. Pot ajudar a conèixer les influències dels membres d'un equip i a treballar la importància dels referents en el creixement professional.

Àmbit sanitari o d'atenció social: En contextos de suport psicològic i atenció social, aquesta dinàmica pot ser molt beneficiosa per a persones que necessiten treballar l'autoestima i el reconeixement d'influències positives en les seves vides. També pot servir en tallers amb dones que volen reforçar la seva identitat i el seu empoderament personal.

Àmbit esportiu: Els referents són essencials en l'àmbit esportiu, i aquesta activitat pot ajudar a treballar la motivació i la identificació amb figures femenines d'èxit. Pot ser útil per a entrenadores i jugadores que vulguin reforçar la seva autoestima i trobar models a seguir en el seu àmbit.

Àmbit de formació i desenvolupament personal: En tallers d'intel·ligència emocional, coaching i creixement personal, aquesta activitat pot ajudar a reflexionar sobre les influències que rebem i com aquestes configuren la nostra identitat i valors. És una eina molt útil per potenciar la consciència de qui som i qui volem ser, basant-nos en els nostres referents.

Quina relació pot tenir amb la meva professió?
Aquesta dinàmica encaixa molt bé en l'educació infantil, ja que pot adaptar-se segons l'edat dels infants.
Amb nens de 5 anys: Es pot treballar de manera més senzilla, fent que cada nen porti una foto d'una persona important per a ell/a i expliqui per què li agrada. No caldria introduir la part del referent desconegut, sinó centrar-se en la seva família o persones pròximes que considerin especials. Això els ajuda a reforçar la seguretat emocional i el sentit de pertinença.
Amb nens de 10 anys: Es pot fer la dinàmica tal com està plantejada, ja que a aquesta edat poden entendre millor la influència dels referents i expressar les seves opinions amb més detall. Poden reflexionar sobre com aquestes dones els inspiren i com poden aplicar aquests valors en el seu dia a dia.

Decoración del hogar © Todos los derechos reservados 2025
Creado con Webnode Cookies
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar