Dinàmica 3: “El circ”

14.01.2025

Número de la fitxa: Dinàmica 3

Nom de la dinàmica: "El circ"

Tema: Coneixement de rols

Edat per a la que es dirigeix: A partir dels 12 anys

Nombre de participants: Uns 20/25

Objectius: 

  1. Fomentar el treball en equip i la cooperació

  2. Desenvolupar l'empatia

  3. Fomentar l'autoconeixement

  4. Treballar l'acceptació i la tolerància

  5. Millorar la comunicació verbal

  6. Fomentar el respecte

  7. Desenvolupar la creativitat i la imaginació

  8. Promoure la reflexió crítica

  9. Millorar la capacitat d'observació

  10. Treballar l'escolta activa

Durada: D'una hora i mitja

Materials per portar-la a terme: Paper i bolígrafs

Espai: La classe (en petits grups)

Desenvolupament:

La dinàmica consisteix en muntar un circ amb tota la classe. Es faran petits grups, d'uns 5 o 6 participants, i cada grup haurà d'assignar una funció que pugui desenvolupar en el circ i el motiu, és a dir, perquè aquesta funció i això es farà de cada persona de la classe, sense contar els membres del grup que decideixen la funció, per exemple, mim a alguna persona que sigui tímida, ja que el mim no parla. Abans de decidir la funció de cada persona, es posarà exemples a la pissarra per donar ajuda. Un cop decidit que farà cada persona dins del circ, ho exposarem amb un membre del grup dictant i l'altre escrivint a la pissarra. Un cop ho han exposat tots els grups preguntarem persona per persona si s'han sentit identificats amb aquest rol i sobretot si el perquè els ha semblat correcte.

Avaluació: 

  1. Hi ha hagut cooperació entre el grup?

  2. S'ha treballat l'empatia?

  3. S'ha fomentat l'autoreconeixement?

  4. S'ha posat en pràctica la comunicació verbal?

  5. Hi ha hagut respecte entre els companys?

  6. S'ha posat en pràctica l'acceptació i la tolerància?

  7. Han sigut creatius?

  8. S'ha treballat la reflexió crítica?

  9. Han treballat l'escolta activa?

  10. El temps ha sigut el correcte?

  11. El nombre de participants ha sigut l'adequat?

  12. S'ha explicat l'activitat correctament?

Observacions:

En general va anar molt bé i el tràiler del principi va ser molt adequat, però pot ser l'hora d'escriure a la pissarra per fer-ho més dinàmic i divertit es podria abans d'apuntar-ho, preguntar-li a la persona que pensa que li han ficat i després escriure-ho, d'aquesta manera no es farà tan llarg.

Recursos adients i relacionats:

En la dinàmica es pot posar la cançó "This Is Me" (de la banda sonora de The Greatest Showman), ja que és una cançó que parla sobre l'acceptació d'un mateix i sobre l'orgull de ser diferent, que encaixaria perfectament amb el tema de la dinàmica.

Variants (nens de 5-6 anys d'un barri conflictiu): 

Abans de començar la dinàmica s'explicarà la importància que té la cooperació entre la classe per poder aconseguir muntar el nostre circ i la importància del respecte entre tots i no fer sentir malament a ningú. Es formarà grups petits (3-4 persones) perquè els nens se sentin més còmodes. Se li donarà un nom divertit a l'activitat com, per exemple, "Els Superherois del Circ". A la pissarra, es dibuixarà o mostrarà imàtges grans de rols fàcils: Pallasso: Feu cares gracioses i rieu! Equilibrista: Camina com si fossis una fletxa, amb els braços oberts. Màgic: Treu un conill del barret (feu un gest de màgia). Cada nen escullirà un rol que li agradi, o la tutota podrà assignar-los un rol divertit de forma ràpida perquè no es perdin en la decisió i llavors s'ajuntaran en grups els que tenen el mateix rol. Cada grup farà una petita representació del seu rol. Pot ser molt simple, com caminar com un equilibrista o fer una cara de pallasso. S'ha de fer com un joc d'imitar pot ajudar a que no es frustren. Un per un, els nens mostràn el que han practicat (potser un grup fa "màgia" i l'altre fa riure com un pallasso). Això és com un mini espectacle! Quan acabin, fes una gran aplaudiment i diu: "Sou tots uns artistes! El circ és genial perquè tots heu fet alguna cosa especial. ¡Ho hem fet junts!

Quina aplicació professional té?

Aquesta dinàmica ajuda els participants a reflexionar sobre com perceben els altres i com són percebuts, creant un espai per a l'autoconeixement i el reconeixement mutu. A més, promou la col·laboració, la comunicació i el treball en equip, ja que cada grup haurà de prendre decisions consensuades. La dinàmica proposada pot ser útil en diversos àmbits professionals i moments:
 
Àmbit de l’educació: Al començament de curs o en activitats de cohesió de grup per fomentar la comunicació i l'empatia entre els estudiants.
 
Àmbit dels recursos Humans: En activitats d'integració per identificar rols dins de l'equip i millorar la col·laboració.

Àmbit grupal: En moments d'inclusió per reflexionar sobre la diversitat de personalitats i habilitats i per millorar la comunicació i resoldre conflictes entre membres d'un grup.

Àmbit de desenvolupament Personal: En moments per ajudar les persones a identificar els seus rols i comportaments dins d'un grup o organització.

Quina relació pot tenir amb la teva professió?

Aquesta dinàmica pot ser útil en una aula d'infants d'uns 10/12 anys per iniciar el curs, en tallers de convivència, per cohesionar el grup o en moments de transició educativa.També aquesta dinàmica es podria fer de manera més simple per a infants d'I5 per treballar que cada persona té un rol dins la classe, és a dir, que encara que no ho sembli cada persona de la classe hi participa d'una manera o una altra i que és igual d'important que qualsevol altre rol. Això és per treballar que els infants es vegin que són importants i tinguin una imatge positiva. Aquesta dinàmica ajuda els infants a comprendre diferents rols dins d'un grup, a expressar-se i a escoltar els altres. Fomenta el reconeixement de les habilitats personals de manera divertida. 

Decoración del hogar © Todos los derechos reservados 2025
Creado con Webnode Cookies
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar
Utilizamos cookies para permitir un correcto funcionamiento y seguro en nuestra página web, y para ofrecer la mejor experiencia posible al usuario.

Configuración avanzada

Puedes personalizar tus preferencias de cookies aquí. Habilita o deshabilita las siguientes categorías y guarda tu selección.