Dinàmica 16: "El meu autoretrat emocional"

01.10.2024

Número de la dinàmica: Dinàmica 16

Nom de la dinàmica: "El meu autoretrat emocional"

Tema: La coneixença

Edat a la que es dirigeix: A partir dels 5 anys

Nombre de participants: Uns 15 i com a màxim uns 25

Objectius:

  1. Afavorir el reconeixement de les pròpies emocions. 

  2. Fomentar l'autoexpressió i la identificació d'allò que els agrada i els fa sentir bé.

  3. Trebllar la identitat personal de manera creativa

Durada: Aproximadament 40 minuts

Materials per portar-la a terme: Fulls, llapissos i plantilla amb preguntes senzilles (adaptades segons el nivell)

Espai: La classe 

Desenvolupament: Primer, l'educador/a inicia una conversa amb tot el grup amb preguntes senzilles com: "Com soc jo?", "Què m'agrada?", "Què em fa feliç?". Després, reparteix un full a cada infant amb espai per escriure el seu nom i dibuixar o escriure respostes a tres preguntes clares:

  • Què em fa feliç?
  • Què m'agrada fer?
  • Quan estic trist/a, què em fa sentir millor?

Un cop acabat, es fa una rotllana i, de manera voluntària, cada infant pot ensenyar el seu dibuix i explicar una de les seves respostes. L'activitat ajuda a conèixer-se millor entre companys i parlar de les emocions d'una manera senzilla i segura.

Avaluació:

  1. Observació directa de la participació i actitud durant l'activitat.
  2. Capacitat per identificar i expressar emocions bàsiques.
  3. Capacitat per reconèixer característiques pròpies (colors preferits, gustos, etc.).
  4. Presentació del treball final (autoretrat amb respostes).

Observacions: Penso que ha estat una bona dinàmica on tots han participat i s'han sentit bé.

Recursos adients i relacionats: Alike (curtmetratge d'animació), es pot posar com a introducció o tancament de la dinàmica. El curtmetratge mostra la relació entre un pare i el seu fill en una societat rutinària que anul·la la creativitat i l'expressió personal. Pot generar debat sobre què ens fa feliços, com som realment i com influeix l'entorn en el nostre benestar emocional.

Variant (infants de 3 a 5 anys): L'educador/a es seu en cercle amb els nens i fa preguntes molt fàcils, fent gestos i mostrant imatges:

  • "Qui sóc?" (senyalant-se)
  • "Què m'agrada?" (fer gest de somriure)
  • "Què em fa feliç?" (fer saltets)
  • "Quan estic trist/a, què em fa sentir millor?" (estar jugant o estar amb la meva mascota)

Cada nen rep un full amb un dibuix gran i colors per pintar. L'educador/a els ajuda a posar el seu nom. Amb ajuda, els nens poden dibuixar o posar adhesius de coses que els agraden i coses que els ajuden a sentir-se millor quan estan tristos. Al final, qui vulgui pot mostrar el seu dibuix i l'educador/a l'ajuda a dir alguna cosa sobre el que ha fet.

Quina aplicació professional té?

Àmbit educatiu: Aquesta dinàmica és molt adequada per afavorir la coneixença entre els infants, especialment a l'inici del curs o en la formació de nous grups. Permet que cada infant comparteixi informació sobre ell mateix de manera senzilla i propera, facilitant la creació de vincles i un clima d'aula més proper i acollidor.

Àmbit empresarial: Pot aplicar-se en sessions de formació, integració de nous membres o jornades de team building, per afavorir la coneixença personal dins dels equips i millorar la comunicació informal i la cohesió.

Àmbit sanitari/social: És útil en grups d'infants, joves o adults que participen en tallers o espais comunitaris. Permet iniciar processos de creació de grup, trencar el gel i generar un entorn de confiança i respecte.

Àmbit esportiu: Aquesta activitat pot afavorir la cohesió entre membres d'un equip nou o millorar la comunicació entre companys. És ideal al principi de temporada o quan s'incorporen nous membres.

Àmbit personal/formatiu: És útil en cursos, tallers o trobades on es vol facilitar la coneixença entre participants. Contribueix a generar un ambient distès i afavoreix la participació activa des del primer moment.

Quina relació pot tenir amb la meva professió?

Com a futura educadora, aquesta dinàmica em sembla molt útil per començar a conèixer l'alumnat i per afavorir la coneixença entre companys de classe. És especialment adequada a l'inici del curs, en moments de canvi o amb grups nous. A través de preguntes senzilles i personals, els infants comparteixen allò que els agrada i els fa feliços, fet que ajuda a trencar el gel i a crear vincles entre ells. També em permet detectar interessos comuns, afinitats i possibles necessitats emocionals. Així, contribueixo a crear un ambient d'aula més proper, segur i respectuós, base fonamental per al bon funcionament del grup i per al benestar dels infants.

Decoración del hogar © Todos los derechos reservados 2025
Creado con Webnode Cookies
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar