Dinàmica 15: “Posa’t a la meva pell”
Número de la dinàmica: Dinàmica 15
Nom de la dinàmica: "Posa’t a la meva pell"
Tema: La resolució de conflictes
Edat a la que es dirigeix: A partir dels 6 anys
Nombre de participants: Uns 20 i com a màxim uns 30
Objectius:
Posar-se a la pell dels altres
Desenvolupar les habilitats de comunicació
Entendre i conduir les emocions
Fomentar l'empatia
Promoure la responsabilitat
Durada: Aproximadament de 25/30 minuts
Materials per portar-la a terme: Papers amb situacions de conflicte i bolígrafs
Espai: La classe
Desenvolupament: L'educador/a explica al grup que faran una activitat per aprendre a resoldre conflictes a través de petites representacions teatrals. Es parlarà breument de què és un conflicte i com el podem resoldre de manera positiva. Es divideix la classe en grups de 4 persones. A cada grup se li dona una targeta amb una situació de conflicte (per exemple: "dos companys volen el mateix joc", "algú no vol compartir els colors", etc.). Aquestes situacions poden ser reals o imaginaris, però sempre adaptades a la seva edat.
Els grups tenen uns 10 minuts per parlar i preparar una petita escena on representin el conflicte. L'objectiu és que primer mostrin el problema i després, com podrien resoldre'l de manera positiva. Cada grup surt a representar la seva escena davant dels altres. Després de cada representació, el grup pot explicar com han decidit resoldre el conflicte i es poden fer preguntes o aportacions entre companys.
Es fa una reflexió conjunta sobre el que han après:
- Quins conflictes s'han repetit?
- Quines solucions han estat útils?
- Com ens hem sentit fent-ho?
L'educador/a pot acabar amb un missatge positiu sobre la importància d'escoltar, respectar i buscar solucions junts.
Avaluació:
Entenen bé la situació de les targetes?
Identifiquen les causes i conseqüències del conflicte?
Proposen solucions variades i realistes?
S'expressen amb claredat i escolten els altres?
Col·laboren i prenen decisions conjuntament?
Observacions: No vaig poder estar per veure la dinàmica.
Recursos adients i relacionats: Es podria posar per exemple, el vídeo “resolució de conflictes” de Aranzazu Garcia.
Variant (adolescents de 12-14 anys de 1r i 2n d'ESO d'un institut del Raval de Barcelona): L'educador/a explica que es treballarà a partir de situacions reals o possibles conflictes que poden passar a l'institut, a casa o al barri. L'objectiu és reflexionar plegats i buscar maneres de resoldre'ls des del respecte, l'empatia i el diàleg. Després de la introducció, es divideix el grup en equips de 4 persones (preferiblement barrejant alumnes de 1r i 2n per afavorir el coneixement i la col·laboració). A cada grup se li lliura una targeta amb una situació conflictiva (adaptada a la seva realitat), com per exemple:
- "Un company fa bromes pesades cada dia a algú de classe."
- "Hi ha discussions fortes a casa i arribes nerviós/a a l'institut."
- "Una amiga t'exclou d'un grup de WhatsApp i no et parla."
- "Veus que algú copia sempre als exàmens i no saps si dir-ho."
Tenen 10 minuts per preparar una petita representació (d'1 o 2 minuts) on mostrin com comença el conflicte i com es podria resoldre de manera positiva. Poden escollir si volen actuar, llegir un diàleg o fer una petita escena en silenci amb narració. Un cop tots els grups han fet la seva representació, es fa un tancament en gran grup, on l'educador/a guia una conversa amb preguntes com:
- "Com ens sentim quan vivim situacions com aquestes?"
- "Què hem vist que pot ajudar a resoldre els conflictes?"
- "Quina actitud ens ha semblat més valenta o difícil?"
L'activitat finalitza recordant que tothom pot ser part de la solució i que expressar el que sentim i escoltar els altres és un primer pas per conviure millor.

Quina aplicació professional té?
Àmbit educatiu: Aquesta dinàmica ajuda a treballar la resolució de conflictes, la comunicació efectiva i el treball en equip. Pot ser útil en sessions de tutoria, per abordar problemes de convivència o per millorar les habilitats socials dels alumnes. També pot ajudar a identificar dinàmiques de grup i fomentar el respecte i la comprensió entre els alumnes.
Àmbit empresarial: És útil per millorar la resolució de conflictes, la comunicació i la cohesió d'equip. Pot ser útil en formacions de treball en equip o sessions de team building, on es poden tractar dificultats laborals i desenvolupar solucions conjuntes.
Àmbit sanitari/social: Pot ser aplicada en formacions i tallers per a professionals de la salut i l'atenció social per treballar la resolució de conflictes i la comunicació empàtica. Ajuda a reflexionar sobre situacions difícils que poden sorgir en el treball amb usuaris i millorar les relacions dins dels equips.
Àmbit esportiu: Aquesta dinàmica pot millorar la comunicació i la confiança dins de l'equip esportiu. Serveix per treballar les tensions que poden sorgir dins de l'equip i fomentar la cooperació per afrontar situacions difícils, millorant així la cohesió del grup.
Àmbit formatiu/personal: Aquesta dinàmica és útil per a la formació personal i la gestió de conflictes. Pot ser utilitzada en programes de creixement personal i coaching per desenvolupar habilitats de resolució de conflictes, comunicació assertiva i treball en equip.
Quina relació pot tenir amb la meva professió?
Com a futura educadora, aquesta dinàmica pot ser una eina molt útil per treballar les habilitats socials i la resolució de conflictes dins de l'aula. Ajuda els alumnes a identificar situacions de conflicte i trobar solucions de manera cooperativa. A més, fomenta la comunicació respectuosa i l'escolta activa, aspectes fonamentals per al bon clima d'aula. Es pot fer servir per millorar la convivència a l'inici del curs o quan es detecten tensions entre els alumnes. És també una bona manera de treballar valors com la solidaritat i la responsabilitat.