Dinàmica 14: “Congelats i al mig a jugar”

15.10.2024

Número de la dinàmica: Dinàmica 14

Nom de la dinàmica: "Congelats" i “Al mig a jugar”

Tema: Activació

Edat a la que es dirigeix: A partir dels 10 anys

Nombre de participants: Uns 15 i com a màxim uns 30

Objectius:

  1. Afavorir el desenvolupament de la coordinació corporal i la percepció auditiva.

  2. Potenciar l'atenció i la concentració en l'àmbit musical.

  3. Fomentar el control corporal.

  4. Estimular l'escolta activa i el respecte pel torn de moviment.

  5. Promoure la diversió i la participació activa

  6. Conèixer millor als companys.

  7. Estimular l'atenció i la rapidesa de reacció.

  8. Fomentar la comunicació i l'expressió oral.

  9. Treballar la inclusió i el respecte entre tots.

  10. Promoure la diversió en grup.

Durada: Aproximadament 15 minuts

Materials per portar-la a terme: Congelats: projector, altaveu i ordinador. Al mig a jugar: cadires

Espai: La classe 

Desenvolupament: 
Congelats: 
Primer de tot, farem lloc a classe apartant les taules i cadires del centre. Seguidament, farem que tothom es posi al mig de l'aula i explicarem que hauran de ballar, només quan escoltin la música. Si no l'escolten hauran de parar els seus moviments, per tal de relaxar-se.

Al mig a jugar: Posarem al grup en rotllana i explicarem que l'activitat tracta on una persona és al mig i ha de dir una frase en la qual es senti identificar com per exemple "corre si tens germans", si alguna altra persona es sent identificat amb la frase s'ha d'aixecar i canviar de lloc amb altres companys que s'identifiquin amb la frase i així queda una altra persona al mig i així repetidament.

Avaluació:

  1. Han ballat i parat quan calia? 

  2. Han escoltat la música? 

  3. Han respectat el torn de ball? 

  4. Han respectat als companys? 

  5. Han participat tots els infants?

  6. S'han conegut millor? 

  7. Han intercanviat el lloc entre companys?

  8. Han respectat les diferents opinions? 

  9. Es veuen animats?

Observacions: Penso que ha estat una bona dinàmica on tots han participat, s'han sentit bé i crec que ha sigut una manera de relacionar-nos de manera més lúdica. 

Recursos adients i relacionats: Es podria posar per exemple, cones o cintes de colors per marcar l'espai (zona central, límits, llocs on seure, etc.) i fer-ho una mica més complicat. 

Variant (infants de 3-4 anys):
Congelats:  
Primer, preparem l'espai: apartem les taules i cadires per deixar una zona ampla i segura per moure'ns. Reunim els infants al mig i els diem de manera senzilla: "Quan soni la música… Ballem! Quan s'aturi… Ens quedem quiets com estàtues!" Comencem la música i animem els infants a moure's lliurement (podem fer moviments amb ells com saltar, moure els braços…). De tant en tant, parem la música i diem amb entusiasme: "Estàtues!" i fem una pausa breu. Repetim diverses vegades, deixant-los gaudir del moviment i del joc.

Al mig a jugar: Ens asseiem tots en rotllana a terra. Expliquem que un/a company/a es posarà al mig i dirà alguna cosa molt senzilla com per exemple: "Que s'aixequi qui porta sabates blaves!" o "Qui li agradi el plàtan!" Els nens que s'identifiquin amb la frase s'aixequen i canvien de lloc entre ells, de manera espontània. Un dels infants que s'ha quedat dret es queda al mig i diu la següent frase (amb suport de l'adult si cal). L'adult pot proposar frases al principi o ajudar a formular-les.

Quina aplicació professional té?

Àmbit educatiu: Aquestes dinàmiques són molt útils per afavorir la cohesió de grup, la comunicació, l'escolta activa, la participació i el moviment. Permeten que els infants es coneguin millor entre ells i fomenten l'expressió d'emocions, el respecte i l'autoconeixement. Es poden aplicar a l'aula especialment al començament del curs o d'un projecte per trencar el gel, en sessions de tutoria per millorar les relacions i també en activitats de psicomotricitat i educació emocional.

Àmbit empresarial: Adaptades a persones adultes, aquestes dinàmiques ajuden a enfortir la cohesió, millorar la comunicació dins els equips i afavorir un ambient més positiu i de confiança. Són útils en jornades de team building, en processos d'integració de nous membres o al començament de projectes per conèixer millor les persones de l'equip i crear vincles més sòlids.

Àmbit sanitari o d'atenció social: Aquest tipus d'activitats poden ser útils tant per als equips professionals com per a grups d'usuaris. Amb els equips, ajuden a reforçar la cohesió, afavorir la comunicació empàtica i millorar la col·laboració. Amb els usuaris, poden facilitar l'expressió emocional, el moviment i la interacció, millorant la dinàmica de grup i el vincle amb els professionals.

Àmbit esportiu: En equips esportius, aquestes dinàmiques ajuden a generar confiança, treballar la comunicació i afavorir el treball en equip. Són ideals per crear vincles entre els membres, reduir tensions abans de competicions i millorar el clima grupal durant els entrenaments o concentracions.

Àmbit de formació i desenvolupament personal: Aquestes activitats permeten treballar l'autoconeixement, la consciència corporal i les habilitats socials. Fomenten la reflexió sobre un mateix i la manera de relacionar-se amb els altres, i poden aplicar-se en tallers de creixement personal, formacions en intel·ligència emocional o processos de coaching per ajudar a descobrir fortaleses i millorar les relacions interpersonals.

Quina relació pot tenir amb la meva professió?

Aquestes dues dinàmiques es poden aplicar en l'àmbit educatiu, especialment amb infants a partir de 4 o 5 anys, adaptant la complexitat segons l'edat. Amb els més petits, el joc del "congelat" treballa la psicomotricitat, l'escolta activa i l'autoregulació del moviment, a més de fomentar la diversió i el respecte per les normes. El joc de "canvi de lloc" ajuda a conèixer millor els companys, fomenta la cohesió del grup i l'empatia, i permet expressar aspectes personals de forma natural i lúdica. Aquest tipus d'activitats són molt útils per iniciar el curs escolar, crear ambient de confiança a l'aula, i establir vincles entre infants. També afavoreixen l'expressió emocional, la comunicació i l'autoconeixement, ja que a través del moviment i el joc, els infants aprenen a relacionar-se i a reconèixer tant les seves emocions com les dels altres. Com a futura educadora, aquestes dinàmiques són recursos senzills però molt potents per treballar valors, emocions i convivència dins l'aula.

Decoración del hogar © Todos los derechos reservados 2025
Creado con Webnode Cookies
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar
Utilizamos cookies para permitir un correcto funcionamiento y seguro en nuestra página web, y para ofrecer la mejor experiencia posible al usuario.

Configuración avanzada

Puedes personalizar tus preferencias de cookies aquí. Habilita o deshabilita las siguientes categorías y guarda tu selección.