Dinàmica 4: “L’arbre de les pors”

07.01.2025

Número de la dinàmica: Dinàmica 4 

Nom de la dinàmica: "L'arbre de les pors"

Tema: Autoconeixença, col•laboració i coneixença entre els companys

Edat per a la que es dirigeix: A partir dels 10 anys

Nombre de participants: Uns 20/25
 
Objectius:

  1. Fomentar el treball en equip i la cooperació

  2. Promoure la descoberta d'un mateix

  3. Posar en pràctica la motricitat fina

  4. Millorar la comunicació verbal

  5. Fomentar el respecte

  6. Desenvolupar la creativitat i la imaginació

  7. Millorar la confiança en un mateix i amb el grup

  8. Treballar l'escolta activa

  9. Augmentar l'empatia i la comprensió mútua

  10. Saber identificar les pors 

Durada: D'unes 3 hores  

Materials per portar-la a terme: Cartolines, colors, paper de mural, tisores i pega 

Espai: La classe

Desenvolupament: La dinàmica consisteix a fer un mural d'un arbre entre tota la classe i després de manera individual s'haurà de fer una fulla, on es posarà una por que cadascú tingui i després s'enganxarà a l'arbre. L'hora de fer l'arbre s'haurà de pensar entre tota la classe com ho volen fer, i per això s'utilitzarà la col·laboració entre tots els companys perquè cada persona faci alguna cosa (per exemple, uns fan el tronc, els altres detalls…) i la creativitat. Un cop acabat l'arbre, cadascú agafarà una cartolina on dibuixarà una fulla i escriurà una por que tingui. Un cop dibuixat i escrita la por, posarem en comú aquesta por i l'explicarem. Quan ja ho hem posat en comú, enganxarem aquestes fulles a l'arbre. I ja tindrem l'arbre de les pors. 

 
Avaluació:

  1. Hi ha hagut cooperació entre el grup?

  2. S'ha treballat la competència digital? 

  3. S'ha treballat l'empatia? 

  4. S'ha fomentat l'autoconeixement? 

  5. S'ha posat en pràctica la motricitat fina? 

  6. S'ha posat en pràctica la comunicació verbal? 

  7. Hi ha hagut respecte entre els companys? 

  8. Han sigut creatius? 

  9. Han treballat l'escolta activa? 

  10. S'ha aconseguit ser més confiats, tant en si mateixos com amb els companys? 

  11. El temps ha sigut el correcte? 

  12. El nombre de participants ha sigut l'adequat? 

  13. S'ha explicat l'activitat correctament?

Observacions: En general, aquesta activitat ha estat molt bé i ha sigut una manera de col•laborar més entre la classe i coneixen's millor.


Recursos adients i relacionats: 
Un recurs que es pot utilitzar en aquesta dinàmica, és abans de començar-la posar un curtmetratge, concretament "Piper", sobre la por per tal que a l'hora d'explicar la seva por se sentin més còmodes i confiats.

Variant (adolescents de 12-14 anys nouvinguts, que estan en un taller del centre cívic del barri): Crear l'arbre en grup: Es dividirà la classe en petits grups (4-5 persones). Si hi ha dificultats de comunicació, la tutora podrà assignar tasques clares per crear l'arbre (tronc, branques, fulles). Cada adolescent agafarà una cartolina i dibuixarà una fulla. Es pot proposar que s'escrigui una por curta o dibuixin la por en lloc d'escriure una frase llarga, ja que potser els adolescents tenen dificultats per expressar-se en el seu nou idioma. Donat que pot ser difícil per als adolescents nouvinguts parlar davant de tota la classe, es pot crear un espai segur per compartir les pors en petits grups o parelles. Així, cada adolescent pot sentir-se més còmode explicant la seva por en un espai menys intimidant. Un cop compartides, s'enganxarà les fulles a l'arbre. S'ha d'assegurar que el moment de posar les fulles a l'arbre sigui un acte de col·laboració on els adolescents s'ajuden entre ells, independentment de la llengua o cultura. Reflexió final: Es preguntarà de manera simple: "Què sentiu veient l'arbre ple de pors?" S'ha de fomentar el sentiment de solidaritat i que tots tenen pors similars, però estan junts en això.

Quina aplicació professional té? 

Àmbit educatiu: promou el treball en equip i l'expressió emocional entre alumnes, fomentant la cohesió i el respecte mutu. També ajuda els alumnes a identificar i gestionar pors de manera col·lectiva. Moments: A l'inici d'un curs o projecte per identificar preocupacions comunes i establir un ambient de confiança. En moments de transició, com ara canvis d'etapa educativa o preparació per a exàmens importants. Com a part de tutories o activitats sobre gestió emocional.

Àmbit empresarial: en equips de treball, l'activitat permet identificar pors o inquietuds relacionades amb projectes, canvis o reptes, afavorint una comunicació més oberta i una millor col·laboració. Moments: Durant sessions de team building, per fomentar la confiança i la cooperació. En moments de canvi organitzatiu, per explorar les inquietuds dels membres de l'equip i buscar solucions col·lectives. En reunions de planificació de projectes, per anticipar obstacles emocionals o logístics. 

Àmbit sanitari o d'atenció social: aquesta dinàmica pot ser molt útil per a grups de treball en entorns amb alta càrrega emocional, com ara equips sanitaris o de serveis socials. També és aplicable en teràpia grupal amb usuaris. Moments: Amb equips sanitaris que han viscut situacions complexes (ex.: després d'una pandèmia o una emergència). Amb pacients o usuaris, per externalitzar pors en un entorn segur i terapèutic. Durant tallers d'educació emocional per treballar la gestió de pors.

Àmbit esportiu: pot ajudar els esportistes a identificar pors que podrien estar afectant el seu rendiment i abordar-les de manera col·lectiva. Moments: Durant pretemporades o moments de preparació per a competicions importants. Quan l'equip afronta un repte o pressió externa (com una final o un descens). En sessions de cohesió grupal, per enfortir llaços i confiança. 

Àmbit de formació i desenvolupament personal: aporta espai per treballar l'autoconeixement, la gestió emocional i la superació de pors, ja sigui en formació individual o grupal. Moments: En tallers d'intel·ligència emocional o gestió de l'estrès. Durant programes de coaching o desenvolupament personal per explorar pors i definir accions per superar-les. Com a part d'un programa de lideratge o gestió del canvi.

Quina relació pot tenir amb la teva professió?
Aquesta dinàmica pot ser útil en una aula d'infants d'uns 5 anys per treballar la por d'una manera més natural i dinàmica, ja que d'aquesta manera poden aprendre a dir les seves pors de manera més confiada. L'arbre l'hauria de fer la tutora i, per exemple, cada alumne podria pintar alguna cosa de l'arbre. Per una classe d'infants d'uns 10 anys, ja podrien fer l'arbre ells per tal de treballar també la coordinació entre els companys. Aquesta dinàmica ajuda els infants a comprendre que la por és una emoció natural que tenim tots. I a la vegada els més grans també es poden fixar de la importància que té ajudar-se mútuament per tal d'arribar a l'objectiu més ràpid.

Decoración del hogar © Todos los derechos reservados 2025
Creado con Webnode Cookies
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar